Ключові зміни Закону щодо регулювання земельних відносин на час воєнного стану

9 червня 2022 набули чинності зміни до Закону щодо регулювання земельних відносин на час воєнного стану, спрямовані на забезпечення функціонування життєво важливої інфраструктури та забезпечення техногенної безпеки, розміщення внутрішньо переміщених осіб, а також переміщення підприємств із зони бойових дій на безпечніші території.
Про це розповіли фахівці під час вебінару «Регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану: нові закони», пише пресслужба Мінагрополітики.

Серед змін фахівці виділили основні:

1. Надання Держгеокадастру України повноважень щодо призупинення та відновлення функціонування Державного земельного кадастру. Встановлення особливостей його функціонування в умовах воєнного стану.
Можуть встановлюватися обмеження щодо повноважень державних кадастрових реєстраторів. Рішення про відновлення чи призупинення роботи Державного земельного кадастру ухвалює Держгеокадастр за погодженням із Мінагрополітики.
2. Особливості передачі земельних ділянок для тимчасового розміщення внутрішньо переміщених осіб та переміщення виробничих потужностей підприємств.
Обласні, Київська міська військові адміністрації з яких та до яких планується переміщення спільним рішенням визначають перелік підприємств, виробничі потужності яких підлягають переміщенню з зони бойових дій.
КМУ затверджує Порядок визначення таких підприємств та осіб, яким надається право на одержання в оренду земельних ділянок без проведення земельних торгів. Відповідно до цього Порядку буде зафіксовано, що орендар не може змінювати цільове призначення земельної ділянки та передавати її в суборенду. Умови щодо строку оренди мають бути зафіксовані у відповідному договорі.
3. Спрощений порядок зміни цільового призначення земельних ділянок для цілей, пов’язаних із воєнним станом.
Дозволяється зміна цільового призначення земельних ділянок у випадках переміщення виробничих потужностей підприємств, евакуйованих із зони бойовий дій, розміщення річкових та морських портів, мультимодальних терміналів, виробничо-перевантажувальних комплексів, розміщення об’єктів ВПО, будівництва мереж електропостачання.
Відповідні зміни мають бути внесені до Державного земельного кадастру.
При цьому заборонено змінювати цільове призначення земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного призначення тощо.
4. Спрощений порядок зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару) земельних ділянок при проведенні робіт, зумовлених воєнним станом.
Зняття та перенесення ґрунтового покриву земельних ділянок можна здійснювати без розроблення робочого проекту землеустрою, але у чітко визначених випадках. До таких, зокрема, належать: розміщення тимчасових споруд для проживання ВПО; проведення капітальних та інших планових робіт тепло-, газо та водопостачальними організаціями; розміщення місць тимчасового зберігання відходів, а також у разі аварії чи загрози її виникнення.
5. Зупинення строків або процедур у сфері земельних відносин на період воєнного стану.
Терміни сплати землекористувачем (крім тих, що користуються землями державної і комунальної власності) різних видів плат (орендної, суборендної, за встановлення сервітуту, за користування на умовах суперфіцію для розміщення об’єктів енергетичної інфраструктури) переноситься на строк до шести місяців із дня припинення або скасування воєнного стану.
До розробників документації із землеустрою та до виконавців топографо-геодезичних і картографічних робіт загальнодержавного призначення не застосовуються вимоги щодо обов’язкового страхування відповідальності перед замовниками такої документації (робіт).
Невиконання вимоги щодо підвищення кваліфікації у встановлений законом строк не є підставою для зупинення дії кваліфікаційного сертифіката/свідоцтва інженера-землевпорядника, геодезиста, оцінювача.
6. Особливий порядок проведення робіт із землеустрою в умовах воєнного стану.
Обстежувальні, вишукувальні та топографо-геодезичні роботи під час воєнного стану виконуються за умови отримання спеціального дозволу від Служби безпеки України.
7. Особливий порядок проведення капітальних та інших робіт із підтримання в належному стані інженерних комунікацій, а також робіт із ліквідації наслідків бойових дій.
Оператори інженерних мереж мають право безперешкодного доступу до земельних ділянках, на яких розташовані відповідні інженерні об’єкти, без попереднього погодження з власниками та користувачами таких ділянок.
У разі аварійної ситуації, спричиненої бойовими діями, оператор інженерних мереж не повинен відшкодовувати власникам або землекористувачам збитки. Він також звільняється від обов’язку своїм коштом виконувати рекультивацію робіт після закінчення робіт.
Разом із тим, оператор зобов’язаний відновити землі до стану, придатного для її подальшого використання за цільовим призначенням.
8. Щодо застосування НГО земель.
Мінагрополітики затвердить усереднені показники нормативної грошової оцінки земель на одиницю площі, які застосовуватимуться у випадках обов’язкового проведення НГО земель (відповідно до Ст.13 ЗУ «Про оцінку земель)», якщо буде неможливо надати витяг із технічної документації про НГО земельної ділянки.
Управління містобудування, земельних відносин та державного
архітектурно-будівельного контролю