Аналіз регуляторного впливу проекту рішення Нововолинської міської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2022 рік»
АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту рішення Нововолинської міської ради
«Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки на 2022 рік»
Аналіз регуляторного випливу проекту рішення міської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2022 рік» розроблено на виконання та з дотриманням вимог статті 8 Закону України від 11.09.2003 року №1160-ІV “Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності” та з урахуванням Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2004 року №308 (зі змінами).
І.Визначення проблеми
Законом України “Про місцеве самоврядування в Україні” визначено, що місцеві бюджети мають бути достатніми для здійснення органами місцевого самоврядування наданих їм законом повноважень і забезпечення платників податків відповідних громад якісними публічними послугами.
Відповідно п.24 статті 26 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР “Про місцеве самоврядування в Україні” та пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України (далі – ПКУ) встановлення місцевих податків і зборів належить до повноважень місцевих рад .
Податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, відповідно до статей 10, 265 ПКУ, входить до складу податку на майно та належить до місцевих податків.
Згідно із п.10.3 ст.10 ПКУ територіальні громади вирішують питання відповідно до вимог цього Кодексу щодо встановлення податку на майно (в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки).
Згідно із ст.266 ПКУ “платниками податку є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості. Ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного (податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.”
Також згідно з підпунктом 12.3.3. пункту 12.3 статті 12 ПКУ “копія прийнятого рішення про встановлення місцевих податків чи зборів або про внесення змін до них надсилається в електронному вигляді у десятиденний строк з дня прийняття до контролюючого органу, в якому перебувають на обліку платники відповідних місцевих податків та зборів, але не пізніше 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлених місцевих податків та/або зборів та податкових пільг зі сплати місцевих податків та/або зборів що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін до них.
Відповідно до підпункту 12.3.4. пункту 12.3 статті 12 ПКУ “рішення про встановлення місцевих податків та зборів офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 25 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та/або зборів або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом., що передує бюджетному періоду, в якому планується застосовування встановлюваних місцевих податків та зборів або змін (плановий період).”
Прийняття цього регуляторного акту дасть можливість встановлення єдиного порядку на території громади здійснення контролю за додержанням правил розрахунку та сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сприятиме забезпеченню надходжень до міської територіальної громади.
На підставі аналізу проблему передбачається вирішити шляхом державного регулювання – прийняття рішення «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2022 рік», яким пропонується затвердити ставки із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки згідно із формою, затвердженою Постановою КМУ від 24 травня 2017 року №483.
Платниками податку відповідно до ПКУ є фізичні та юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості. При цьому окремо не розподіляються фізичні особи на громадян і фізичних осіб-підприємців. Тобто, до цієї групи платників віднесено як громадян, так і фізичних осіб-підприємців.
Дія регуляторного акту розповсюджується на зазначених вище платників податку, як власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості на території Нововолинської міської територіальної громади.
Надходження від сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у 2020 році склали 9665,0 тис. грн, що на 12,6% більше, ніж у 2019 році, на 2021 рік заплановані у сумі 9775,3 тис. грн, в тому числі від юридичних осіб – 4944,6 тис. грн, фізичних осіб – 4830,7 тис. грн., на 2022 рік плануються в сумі 10000,0 тис. грн. в т.ч. 5100,0 тис. грн. – юридичних осіб, 4900,0 тис. грн. –фізичних осіб.
Прогнозування доходів бюджету територіальної громади здійснюється на основі реальних прогнозних показників економічного та соціального розвитку з урахуванням фактичного рівня відповідних надходжень у минулому та поточному роках, досягнення їх відповідності та узгодження на всіх стадіях бюджетного процесу.
Дана проблема не може бути розвʼязана за допомогою ринкових механізмів, тому що тільки громадам належать повноваження щодо встановлення місцевих податків і зборів відповідно до статті 12 Податкового кодексу України.
Даний податок згідно із Бюджетним кодексом України є одним із джерел наповнення загального фонду бюджету міської територіальної громади, за рахунок якого утримуються бюджетні установи, що забезпечують надання послуг населенню в галузях дошкільної освіти, культури, фізичної культури та спорту тощо. Недоотримання коштів до бюджету матиме негативний вплив на територіальну громаду, оскільки не буде забезпечено в повному обсязі фінансування бюджетної сфери, виплати заробітної плати працівникам, які фінансуються з бюджету міста, міських цільових програм.
Дана проблема не може бути розвʼязана за допомогою діючого регуляторного акту – рішення міської ради від 27.06.2019 №52/56, оскільки якщо Нововолинська міська територіальна громада, яка утворена на основі нової системи територіальної організації влади з урахуванням положень постанови Верховної Ради України від 17 липня 2020 року № 807-IX «Про утворення та ліквідацію районів» не прийме на території громади відповідно до пп.12.3.5 ПКУ до 15 липня року , що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування місцевих податків та зборів рішення про встановлення податків та зборів , що є обов’язковими згідно з нормами ПКУ такі податки або збори справляються із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків або зборів по кожній приєднаній сільській раді.
Прийняття даного регуляторного акту забезпечить;
- недопущення в першу чергу суперечливих ситуацій, а саме дії кількох нормативно-правових актів по одних і тих же місцевих податках і зборах на території міської територіальної громади;
- стабільність наповнення загального фонду міського бюджету, що дозволить місту утримувати бюджетні установи, які забезпечують надання послуг населенню в різних галузях; своєчасно виплачувати заробітну плату бюджетникам та реалізувати міські цільові програми.
Основні групи (підгрупи), на які проблема справляє вплив:
Групи (підгрупи) | Так | Ні |
Громадяни | так | – |
Держава (орган місцевого самоврядування – Нововолинська міська рада) | так | – |
Суб’єкти господарювання, | так | – |
у тому числі суб’єкти малого підприємництва* | так | – |
ІІ.Цілі державного регулювання
Основною ціллю розробки регуляторного акта є врегулювання відносин, що виникають між органом місцевого самоврядування (міською територіальною громадою), контролюючого органу (Головного управління фіскальної служби у Волинській області) та суб’єктів господарювання – платників податку відповідно до вимог чинного законодавства.
Прийняття регуляторного акту забезпечить:
- реалізацію повноважень міської територіальної громади;
- забезпечення дотримання вимог Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VІ та Постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року №483;
- забезпечення реалізації державної політики в податковій сфері, спрямованої на наповнення міського бюджету для впровадження місцевих програм.
ІІІ.Визначення та оцінка альтернативних способів досягнення цілей
- Визначення альтернативних способів
В якості альтернативи для досягнення встановлених цілей пропонується три способи:
Вид альтернативи | Опис альтернативи |
Відмовитись від державного регулювання (далі – Альтернатива 1) | Альтернатива неприйнятна.
Наслідком є недоотримання надходжень до бюджету міста коштів на прогнозованому рівні 10,0 млн грн, що обмежить фінансування першочергових видатків, які мають тенденцію до збільшення. Це пов’язано із зростанням заробітної плати працівників бюджетної сфери, підвищенням тарифів на енергоносії тощо. Поки новоутворена Нововолинська міська територіальна громада відповідно з пп.13-14 п.6-1 Розділу 5 Прикінцеві та перехідні положення Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні “ не внесе зміни до рішень відповідних органів місцевого самоврядування, правонаступниками яких вони є, то на тих територіях діятимуть ставки місцевих податків та зборів, затверджені радами попереднього скликання. Також, якщо відповідно до пп.12.3.5 ПКУ об’єднана територіальна громада не прийме рішення про встановлення відповідних місцевих податків та зборів, що є обов’язковими згідно з нормами ПКУ такі податки або збори справлятимуться із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків або зборів, тобто їх треба рахувати за мінімальними ставками. |
Прийняття регуляторного акту
(далі – Альтернатива 2) |
Застосування даної альтернативи є найбільш прийнятним і ґрунтується на загальнообовʼязковості прийняття рішення Нововолинської міської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2022 рік» та створить нормативно-правову базу для оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на території міської територіальної громади відповідно до Податкового кодексу України та Постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року №483. |
- Оцінка вибраних альтернативних способів досягнення цілей Оцінка впливу на сферу інтересів органу місцевого самоврядування:
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Альтернатива 1 | відсутні | Негативний вплив на:
– наповнення міського бюджету (втрата міського бюджету орієнтовно 10,0 млн грн.) і як результат, недофінансування бюджетної та соціальної сфер |
Альтернатива 2 | Забезпечує досягнення цілей державного регулювання повною мірою.
Позитивний вплив на: – наповнення міського бюджету (прогнозні надходження від запропонованого регулювання становитимуть орієнтовно 10,0 млн грн.), що забезпечить фінансування соціально важливих міських цільових програм в галузях освіти, соціального захисту населення, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту. |
Витрати пов’язані з підготовкою регуляторного акту та проведення відстежень результативності даного регуляторного акта та процедур з його опублікування |
Оцінка впливу на сферу інтересів громадян:
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Альтернатива 1 |
відсутні |
відсутні |
Альтернатива 2 | Кошти від сплати податку на нерухоме майно відмінне від земельної ділянки дозволять профінансувати заходи соціального, економічного значення міської територіальної громади. | відсутні |
Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання:
Показник | Великі | Середні | Малі | Мікро | Разом |
Кількість суб’єктів господарювання, що підпадають під дію регулювання, одиниць | 2 | 0 | 6 | 99 | 107 |
Питома вага групи у загальній кількості, відсотків | 1,9 | 0 | 5,6 | 92,5 | 100 |
Вид альтернативи | Вигоди | Витрати |
Альтернатива 1 | відсутні | Платники податку юридичні особи, в тому числі нерезиденти, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості будуть сплачувати податок відповідно до рішень затвер-дженими радами попереднього скликання. |
Альтернатива 2 | Забезпечується прозорість механізму справляння податку. Податок сплачується диференційовано залежно від типу об’єктів нерухомості та незалежно від місць їх розташування.
Забезпечується відкритість процедури, прозорість дій органу місцевого самоврядування. |
Часові витрати на отримання інформації щодо змін у оподаткуванні, інше; прямі матеріальні витрати на сплату податку суб’єктами господарювання, які підпадають під дію регулювання. |
Витрати, які будуть виникати внаслідок дії регуляторного акта
(згідно з додатком 2 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акту).
Сумарні витрати за альтернативами | Сума витрат, гривень |
Альтернатива 1. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 1 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (рядок
11 таблиці “Витрати на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта”), гривень |
0,0
Загроза: недоотримання надходжень до бюджету територіальної громади на прогнозованому рівні в сумі орієнтовно 10,0 млн грн, що обмежить фінансування першочергових видатків. Негативний вплив буде завдано міській територіальній громаді , оскільки відсутність надходжень до бюджету ставить під загрозу фінансування соціально важливих міських цільових програм, бюджетної сфери. |
Альтернатива 2. Сумарні витрати для суб’єктів господарювання великого і середнього підприємництва згідно з додатком 1 до аналізу впливу регуляторного акта, гривень |
95435,34 |
ІV.Вибір найбільш оптимального альтернативного способу досягнення цілей
Вартість балів визначається за чотирибальною системою оцінки ступеня досягнення визначених цілей, де:
4 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті повною мірою (проблема більше існувати не буде);
3 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті майже повною мірою (усі важливі аспекти проблеми існувати не будуть);
2 – цілі прийняття регуляторного акта, які можуть бути досягнуті частково (проблема значно зменшиться, деякі важливі та критичні аспекти проблеми залишаться невирішеними);
1 – цілі прийняття регуляторного акта, які не можуть бути досягнуті (проблема продовжує існувати).
Рейтинг результативності (досягнення цілей під час вирішення проблеми) | Бал результативності (за чотирибальною системою оцінки) | Коментарі щодо присвоєння відповідного бала |
Альтернатива 1 | 1 | Даний спосіб не сприяє досягненню цілі регуляторного акту щодо забезпечення дотримання вимог Податкового кодексу України від 02.12.2010р. №2755-VІ та Постанови Кабінету Міністрів України від 24 травня 2017 року №483.
З 01.01.2022 року на території міської територіальної громади новообраною радою не буде прийнято єдине рішення та на законодавчому рівні не буде визначено мінімального розміру ставки податку. Наслідком є недоотримання надходжень до бюджету міста коштів на прогнозованому рівні в сумі орієнтовно 10,0 млн грн, що обмежить фінансування першочергових видатків, які мають тенденцію до збільшення. Це пов’язано із зростанням заробітної плати працівників бюджетної сфери, підвищенням тарифів на енергоносії тощо. Негативний вплив буде завдано міській територіальній громаді оскільки відсутність надходжень до бюджету ставить під загрозу фінансування соціально важливих міських цільових програм, бюджетної сфери в галузях освіти, соціального захисту населення, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту тощо. Отже проблема продовжує існувати. |
Альтернатива 2 | 4 | Цілі регуляторного акта будуть досягнуті цілком (проблема більше існувати не буде). Податок сплачується у відсотках від мінімальної заробітної плати для об’єктів нерухомості незалежно від місць їх розташування, але має чітку диференціацію за типом нерухомості. Враховуються норми чинного законодавства. Прогнозні надходженнявід запропонованого регулювання орієнтовно 10,0млн.грн, що забезпечить фінансування соціально важливих міських цільових програм бюджетної сфери в галузях освіти, соціального захисту населення, житлово-комунального та дорожнього господарства, транспорту. |
Рейтинг результативності | Вигоди (підсумок) | Витрати (підсумок) | Обґрунтування відповідного місця альтернативи у рейтингу |
Альтернатива 1 | Вигода власників нерухомості | Недоотримання над- ходжень до бюджету міста коштів на прогно- зованому рівні в сумі оієнтовно 10,0 млн грн, що обмежить фінансування першочергових видатків |
Проблема продовжує існувати |
Альтернатива 2 | Прийняття даного рішення забезпечить досягненню встановлених цілей, чітких та прозорих механізмів справляння та сплати податку на території міської територіальної громади та відповідне наповнення місцевого бюджету
забезпечить фінансову основу самостійності органу місцевого самоврядування , що дозволить профінансувати заходи соціального, економічного значення міської територіальної громади. Таким чином, прийняттям вказаного рішення буде досягнуто балансу інтересів громади і платників податків
|
– | Цілі регуляторного акта будуть досягнуті цілком (проблема більше існувати не буде) |
Рейтинг |
Аргументи щодо переваги обраної альтернативи/причини відмови від альтернативи | Оцінка ризику зовнішніх чинників на дію запропонованого регуляторного акта |
Альтернатива 1 | Перша альтернатива є не прийнятною, оскільки відповідно до підпункту 12.3.5 пункту 12.3 статті 12 Податкового кодексу України “якщо міська рада не прийняла рішення про встановлення відповідних місцевих податків і зборів, що є обов’язковими згідно з нормами цього Кодексу такі податки або збори справлятимуться із застосуванням ставок, які діяли до 31 грудня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування таких місцевих податків або зборів, тобто “нульової”, як наслідок, недофінансування соціально важливих міських цільових програм. | Відсутні.
Індикаторами можуть бути процеси та явища соціально- економічного характеру (прискорення або уповільне- ння змін економічного зростання, політичні впливи, дефіцит ресурсів тощо) |
Альтернатива 2 | Для досягнення встановлених цілей перевага була надана цій альтернативі. Цілі можуть бути досягнені повною мірою. З 1 січня 2022 року по всіх території Нововолинської міської територіальної громади новоутвореною радою буде прийнято єдине рішення про встановлення податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та встановлені ставки податку для власників нерухомості з чіткою диференціацію за типом об’єктів нерухомості, враховуючи норми чинного законодавства, знижується ризик відмови від добровільної сплати податку, забезпечується стабільне наповнення бюджету. | На дію запропонованого регуляторного акту можуть вплинути такі зовнішні чинники, як прийняття змін та доповнень до чинного законодавства України або виникнення необхідності в нормативному врегулюванні певних правових відносин |
V.Механізми та заходи, які забезпечать розв’язання визначеної проблеми
Запропоновані механізми регуляторного акта, за допомогою яких можна розв’язати проблему:
В результаті визначення цілі, проведення аналізу поточної ситуації на території Нововолинської міської територіальної громади, виконавчого комітету Нововолинської міської ради, проведених консультацій, нарад та зустрічей, основним механізмом, який забезпечить розв’язання визначеної проблеми є встановлення запропонованого рішення «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2022 рік».
Заходи, які мають здійснити органи влади для впровадження цього регуляторного акта:
Розробка проєкту рішення Нововолинської міської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2022 рік».
Проведення обговорення консультацій з суб’єктами господарювання.
Оприлюднення проєкту та отримання пропозицій і зауважень.
Отримання пропозицій по удосконаленню проєкту від Державної регуляторної служби України.
Прийняття рішення на пленарному засіданні сесії міської ради.
Оприлюднення рішення у встановленому законодавством порядку.
Проведення заходів з відстеження результативності прийнятого рішення.
Таким чином, за результатами проведених розрахунків очікуваних витрат та вигод СПД, прогнозується, що прийняття проєкту рішення дозволить забезпечити баланс інтересів суб’єктів господарювання, громадян та органу місцевого самоврядування. А його застосування буде ефективним для вирішення проблеми, зазначеної в розділах цього АРВ.
Механізм, закладений в основу проекту регуляторного акта, передбачає затвердження ставок та сплату всіма суб’єктами господарювання податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на території Нововолинської міської територіальної громади.
Згідно з ПКУ до повноважень міських рад належить ухвалення рішення про встановлення місцевих податків і зборів.
Тому вирішити питання встановлення розміру ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, пропонується шляхом ухвалення запропонованого рішення міської ради. Цей спосіб досягнення цілей є оптимальним шляхом вирішення проблеми й ґрунтується на загальнообов’язковості виконання норм рішення всіма учасниками правовідносин у системі оподаткування.
ПКУ визначено платників податку: фізичні особи та юридичні особи (резиденти і нерезиденти України). При цьому Кодексом окремо не розподіляються фізичні особи на громадян та фізичних осіб-підприємців. Тобто до цієї групи платників віднесено як громадян, так і фізичних осіб-підприємців.
Також на законодавчому рівні для цієї групи платників передбачено особливість сплати податку. А саме: фізичні особи сплачують податок у поточному році за попередній рік. Тобто, надходження від сплати податку від цієї категорії платників за ставками, установленими рішенням міської ради, можливо буде отримати у 2022 році.
При здійсненні регуляторної діяльності розглядаються обґрунтовані пропозиції та зауваження до проекту рішення, надані суб’єктами господарювання, представниками територіальної громади в установленому законом порядку.
Запропонований нормативно-правовий акт відповідає принципам державної регуляторної політики, а саме:
- доцільності – використання наданих державою повноважень органам місцевого самоврядування щодо встановлення податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та забезпечення наповнення бюджету об’єднаної громади;
- ефективності – запровадження даного регуляторного акту забезпечить правові підстави для адміністрування податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, та стабільність надходжень до бюджету об’єднаної громади;
- збалансованості – для суб’єктів господарювання, яких стосуватиметься даний регуляторний акт, – чітке визначення умов нарахування та сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, для бюджету – стабільність находжень від сплати податку;
- передбачуваності – прийняття даного регуляторного акту дозволить суб’єктам господарювання, які є платниками податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, запланувати у декларації суму податку на наступний рік, а органу місцевого самоврядування – отримати перспективу розвитку на наступний рік;
принципу “прозорості” – даний проєкт рішення підлягає оприлюдненню через засоби масової інформації шляхом публікації у друкованих засобах масової інформації та на офіційному сайті Нововолинської міської ради nov-rada.gov.ua;
- врахування громадської думки – протягом місяця з дня опублікування громадськість може направляти свої пропозиції та зауваження, а також висловити їх на відкритих громадських слуханнях.
Таким чином, впровадження регуляторного акта забезпечить дотримання норм чинного податкового законодавства як органами державної фіскальної служби, органами місцевого самоврядування, так і суб’єктами господарювання, у тому числі нерезидентами, які є власниками об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, та громадянами, що сплачують податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, у порядку та на умовах, визначених Податковим кодексом України і цим регуляторним актом.
VI. Оцінка виконання вимог регуляторного акта залежно від ресурсів, якими розпоряджаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, фізичні та юридичні особи, які повинні проваджувати або виконувати ці вимоги.
Питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких поширюється регулювання, складає 98,1%. Зважаючи на викладене, здійснюємо розрахунок витрат на запровадження державного регулювання для суб’єктів малого підприємництва згідно з додатком 4 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта (Тест малого підприємництва). Таким чином, розрахунок витрат на виконання вимог регуляторного акту для виконавчої влади та місцевого самоврядування згідно з додатком 3 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акту не здійснюється.
VII. Обґрунтування запропонованого строку дії регуляторного акта
Рішення набирає чинності з початку бюджетного періоду, тобто з 01.01.2022, та діє відповідно до абзацу другого пп. 12.3.3 ПКУ до прийняття нового рішення.
Передбачається, що відповідно з обраною альтернативою, платники податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, будуть неухильно виконувати вимоги запропонованого проекту рішення, тобто в повному обсязі та своєчасно здійснювати податкові платежі. Платники податку несуть відповідальність за порушення податкового законодавства: фінансову, адміністративну, кримінальну (пункт 111.1 статті 111 ПКУ).
Впровадження та виконання вимог проєкту рішення міської територіальної громади не потребує забезпечення ресурсами, оскільки податок не є новим.
На дію регуляторного акта можуть негативно вплинути економічна криза та значні темпи інфляції.
VIII. Визначення показників результативності дії регуляторного акта
Досягнення визначених цілей шляхом виконання вимог нового регуляторного акта забезпечить надходження до бюджету міста коштів для виконання заходів, передбачених міськими цільовими програмами.
До кількісних показників належать: кількість платників податку, на яких поширюється дія регуляторного акта, та суми коштів від його сплати.
Крім кількісних показників до вигод належить забезпечення фінансування міських програм за рахунок збільшення надходжень коштів до бюджету міста від сплати податку.
Для відстеження результативності дії регуляторного акта визначено такі показники:
- надходження до бюджету міської територіальної громади від податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, тис.грн. в розрізі юридичних та фізичних осіб;
- кількість фізичних та юридичних осіб, на яких поширюється дія акта, не обмежується;
- рівень поінформованості суб’єктів господарювання та/або фізичних осіб – високий (регуляторний акт розміщено на офіційному сайті Нововолинської міської ради, оприлюднено в місцевій газеті «Наше місто-Нововолинськ», також копія акта надаватиметься на вимогу у разі надходження відповідних звернень).
IX. Визначення заходів, за допомогою яких здійснюватиметься відстеження результативності дії регуляторного акта
Відстеження результативності дії акта буде здійснюватися в терміни, визначені Законом України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» та відповідно до методики, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2004 року №308 «Про затвердження методик проведення аналізу впливу та відстеження результативності регуляторного акта», зі змінами.
Базове відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватись до дня набрання чинності цим регуляторним актом.
Повторне відстеження результативності регуляторного акта буде здійснюватись через рік з дня набрання ним чинності, але не пізніше двох років з дня набрання чинності цим актом, з метою оцінки ступеня досягнення актом визначених цілей.
Відстеження результативності дії акта буде здійснюватися управлінням економічного розвитку, проєктної діяльності та інвестицій виконавчого комітету Нововолинської міської ради використанням офіційної інформації фінансового управління Нововолинської міської ради, Головного управління ДПС у Волинській області.
Заступник міського голови
з питань діяльності виконавчих
органів виконавчого комітету
Нововолинської міської ради Олександр ГРОМИК
Начальник управління економічного
розвитку, проєктної діяльності та
інвестицій виконавчого комітету
Нововолинської міської ради Тетяна КОРНІЙЧУК
Додаток 1
до аналізу регуляторного впливу до проекту регуляторного акта – рішення міської ради «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2021 рік»
ВИТРАТИ
на одного суб’єкта господарювання великого і середнього підприємництва, які виникають внаслідок дії регуляторного акта
Порядко- вий номер | Витрати | За перший рік | За п’ять років |
1 | Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання/підвищення кваліфікації персоналу тощо, гривень |
– |
– |
2 | Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів), гривень (в результаті дії регуляторного акту одним СГ буде сплачено податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки в середньому: 5100000 грн / 107 СГ економічно активних підприємств 47663,5 грн) |
47663,5
|
238317,5 |
3 | Витрати, пов’язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам, гривень
Формула: (0,21 год+1,31 год)х36,11 2 грн/год =54,17 грн |
54,17
|
270,85 |
4 | Витрати, пов’язані з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю) (перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/ приписів тощо), гривень | – | – |
5 | Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій, сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/обов’язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо), гривень | – | – |
6 | Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо), гривень | – | – |
7 | Витрати, пов’язані із наймом додаткового персоналу, гривень | – | – |
8 | Інше (уточнити), гривень | – | – |
9 | РАЗОМ (сума рядків: 1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8), гривень | 47717,67
|
238588,35 |
10 | Кількість суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на яких буде поширено регулювання, одиниць |
2 |
2 |
11 | Сумарні витрати суб’єктів господарювання великого та середнього підприємництва, на виконання регулювання (вартість регулювання) (рядок 9 х рядок 10), гривень |
95435,34 |
477176,7 |
Розрахунок відповідних витрат на одного суб’єкта господарювання
Вид витрат | У перший рік | Періодичні (за рік) | Витрати за п’ять років | ||
Витрати на придбання основних фондів, обладнання та приладів, сервісне обслуговування, навчання/підвищення кваліфікації персоналу тощо | Податок не є новим, суб’єкти господарювання ознайомлені з вимогами Податкового кодексу України та сплачують податок вже не один рік, додаткових витрат не потребує | ||||
Вид витрат |
Витрати на сплату податків та зборів (змінених/ нововведених) (за рік) | Витрати за п’ять років | |||
Податки та збори (зміна розміру податків/зборів, виникнення необхідності у сплаті податків/зборів), гривень |
95435,34 |
477176,7 |
|||
Вид витрат |
Витрати* на ведення обліку, підготовку та подання звітності (за рік) | Витрати на оплату штрафних санкцій за рік |
Разом за рік |
Витрати за п’ять років |
Витрати, пов’язані із веденням обліку, підготовкою та поданням звітності державним органам (витрати часу персоналу), гривень
Формула: (0,21 год+1,31 год)х36,112 грн/год =54,17 грн |
54,17 |
– |
– |
* Вартість витрат, пов’язаних із підготовкою та поданням звітності державним органам, визначається шляхом множення фактичних витрат часу персоналу на заробітну плату спеціаліста відповідної кваліфікації).
1 Відповідно до п.1,6 карти 11 міжгалузевих нормативів чисельності працівників бухгалтерського обліку (Наказ Міністерства праці та соціальної політики України від 26 вересня 2003 року №269 “Міжгалузеві нормативи чисельності працівників бухгалтерського обліку”.
2 Використовується мінімальний розмір заробітної плати станом на 01.01.2021 року – 6000,0 грн. У погодинному визначенні розмір становить 36,11 грн. (ст.8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» від 15.12.2020 року № 1082-ІХ).
Вид витрат |
Витрати* на адміністрування заходів державного нагляду (контролю) (за рік) | Витрати на оплату штрафних санкцій та усунення виявлених порушень (за рік) |
Разом за рік |
Витрати за п’ять років |
Витрати, пов’язані з
адмініструванням заходів державного нагляду (контролю, перевірок, штрафних санкцій, виконання рішень/ приписів тощо) |
||||
Податок не є новим, суб’єкти господарювання ознайомлені з вимогами Податкового кодексу України та сплачують податок вже не один рік, додаткових витрат не потребує |
* Вартість витрат, пов’язаних з адмініструванням заходів державного нагляду (контролю), визначається шляхом множення фактичних витрат часу персоналу на заробітну плату спеціаліста відповідної кваліфікації.
Вид витрат |
Витрати на проходження відповідних процедур (витрати часу, витрати на експертизи, тощо) |
Витрати безпосередньо на дозволи, ліцензії, сертифікати, страхові поліси (за рік – стартовий) |
Разом за рік (стартовий) |
Витрати за п’ять років |
Витрати на отримання адміністративних послуг (дозволів, ліцензій,
сертифікатів, атестатів, погоджень, висновків, проведення незалежних/ обов’язкових експертиз, сертифікації, атестації тощо) та інших послуг (проведення наукових, інших експертиз, страхування тощо) |
– |
– |
– |
– |
Вид витрат | За рік (стартовий) | Періодичні
(за наступний рік) |
Витрати за п’ять років |
Витрати на оборотні активи (матеріали, канцелярські товари тощо) | Податок не є новим, суб’єкти господарювання ознайомлені з вимогами Податкового кодексу України та сплачують податок вже не один рік, додаткових витрат не потребує |
Вид витрат | Витрати на оплату праці додатково найманого персоналу (за рік) | Витрати за п’ять років | ||
Витрати, пов’язані із наймом
додаткового персоналу |
Податок не є новим, суб’єкти господарювання ознайомлені з вимогами Податкового кодексу України
та сплачують податок вже не один рік, додаткових витрат не потребує |
|||
ТЕСТ
малого підприємництва (М-Тест)
- Консультації з представниками мікро- та малого підприємництва щодо оцінки впливу регулювання
Консультації щодо визначення впливу запропонованого регулювання на суб’єктів малого підприємництва та визначення детального переліку процедур, виконання яких необхідно для здійснення регулювання, проведено розробником у період з 01.03.2021 по 01.04.2021.
Порядковий номер |
Вид консультації (публічні консультації прямі (круглі столи, наради, робочі зустрічі тощо), інтернет- консультації прямі (інтернет-форуми, соціа- льні мережі тощо), запити (до підприємців, експерт- тів, науковців тощо) |
Кількість учасників консультацій, осіб |
Основні результати консультацій (опис) |
1. |
Проведено консультації з членами громадських організацій, уповноваженими представниками середнього та малого бізнесу |
3 |
Обговорено проект рішення «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2022 рік». Враховано зауваження та пропозиції. |
2. |
Проведено робочі зустрічі з представниками Нововолинської ДПІ |
1 |
Обговорено проект рішення «Про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на 2022 рік». Враховано зауваження та пропозиції. |
- Вимірювання впливу регулювання на суб’єктів малого підприємництва (мікро- та малі):
- кількість суб’єктів малого підприємництва, на яких поширюється регулювання – 105 одиниць, у тому числі малих підприємств – 6 одиниця та мікропідприємств – 99 одиниць;
- питома вага суб’єктів малого підприємництва у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких проблема справляє вплив (відповідно до таблиці “Оцінка впливу на сферу інтересів суб’єктів господарювання” додатка 1 до Методики проведення аналізу впливу регуляторного акта):
Показник | Субʼєкти малого підприємництва,
% |
в тому числі | |
малі
підприємства |
мікро-підприємства | ||
Питома вага у загальній кількості суб’єктів господарювання, на яких
проблема справляє вплив, % |
98,1% |
5,6% |
92,5% |
Розрахунок витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання вимог регулювання:
Поряд ковий номер |
Найменування оцінки |
У перший рік (стартовий рік впровадження регулювання) | Періодичні (за наступ- ний рік) |
Витрати за п’ять років |
Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання | ||||
1 | Придбання необхідного обладнання (пристроїв, машин, механізмів) | 0,0 | – | – |
2 | Процедури повірки та/або постановки на відповідний облік у визначеному органі державної влади чи місцевого самоврядування |
0,0 |
– |
– |
3 | Процедури експлуатації обладнання (експлуатаційні витрати – витратні матеріали) |
0,0 |
– |
– |
4 | Процедури обслуговування обладнання (технічне обслуговування) | 0,0 | – | – |
5 | Інші процедури (уточнити):
Сплата податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, грн. сума сплати податку 1 СГ (26700,0 грн) |
47663,5 |
– |
– |
6 | Разом, гривень (сума рядків 1 + 2 + 3 + 4 + 5) | 47663,5 | – | – |
7 | Кількість суб’єктів господарювання, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
105 |
– |
– |
8 | Сумарно, гривень
рядок 6 х рядок 7 |
5004667,5 | ||
Оцінка вартості адміністративних процедур суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування | ||||
Розрахунок вартості 1 людино-години:
Норма робочого часу на 2021 рік становить при 40-годинному робочому тижні – 2002 години або 167 год за місяць. Використовуємо для розрахунків мінімальну заробітну плату штатного працівника на 1 січня 2021 рік – 6000,0 грн. Вартість 1 години роботи спеціаліста відповідної кваліфікації складає на 1 січня 2021 року : 36,11 грн/год Закон України Про Державний бюджет України на 2021 рік №1082-ІХ від 15.12.2020 р. |
||||
9 | Процедури отримання первинної інформації про вимоги регулювання
Формула: витрати часу на отримання інформації про регулювання х вартість часу субʼєкта малого підприємництва (заробітна плата) 0,1 год х 36,11 грн/год = 3,6 грн |
3,6
|
– |
– |
10 | Процедури організації виконання вимог регулювання | 0,0 | – | – |
11 | Процедури офіційного звітування
Формула: (витрати часу на заповнення звітних форм + |
54,17
|
– | – |
витрати часу на передачу звітних форм) Х вартість часу суб’єкта малого підприємництва (заробітна плата) Х кількість періодів звітності за рік
(0,21 год+1,31 год) х 36,112 грн/год х 1 =54,17 грн |
||||
12 | Процедури щодо забезпечення процесу перевірок | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
13 | Інші процедури (уточнити) | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
14 | Разом, гривень
Формула: (сума рядків 9 + 10 + 11 + 12 + 13) |
57,77
|
Х |
|
15 | Кількість суб’єктів малого підприємництва, що повинні виконати вимоги регулювання, одиниць |
105 |
||
16 | Сумарно, гривень
Формула: (рядок 14 х рядок 15) 149 х 48=7152 грн |
6065,85
|
Х |
1 Відповідно до п.1,6 карти 11 міжгалузевих нормативів чисельності працівників бухгалтерського обліку (Наказ Міністерства праці та соціальної політики України від 26 вересня 2003 року №269 “Міжгалузеві нормативи чисельності працівників бухгалтерського обліку”.
2 Використовується мінімальний розмір заробітної плати станом на 01.01.2021 року – 6000,0 грн. У погодинному визначенні розмір становить 36,11 грн. (ст.8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» від 15.12.2020 року № 1082-ІХ).
Бюджетні витрати
на адміністрування регулювання для суб’єктів малого підприємництва
Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва не підлягають розрахунку, оскільки встановлені нормами Податкового кодексу України. Органи місцевого самоврядування наділені повноваженнями лише встановлювати ставки місцевих податків та зборів, не змінюючи порядок їх обчислення, сплати та інші адміністративні процедури.
- Розрахунок сумарних витрат суб’єктів малого підприємництва, що виникають на виконання вимог регулювання
Поряд- ковий номер |
Показник |
Перший рік регулювання (стартовий) |
1 | Оцінка “прямих” витрат суб’єктів малого підприємництва на виконання регулювання
(дані рядка 8 пункту 3 цього додатка) |
5004667,5 |
2 | Оцінка вартості адміністративних процедур для суб’єктів малого підприємництва щодо виконання регулювання та звітування
(дані рядка 16 пункту 3 цього додатка) |
6065,85 |
3 | Сумарні витрати малого підприємництва на виконання запланованого регулювання
(сума рядків 1 та 2 цієї таблиці) |
5010733,35
|
4 | Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництва
(дані з таблиці “Бюджетні витрати на адміністрування регулювання суб’єктів малого підприємництв” цього додатка) |
4909,4
|
5 | Сумарні витрати на виконання запланованого регулювання
(сума рядків 3 та 4 цієї таблиці) |
5015642,75
|
- Розроблення коригуючих (пом’якшувальних) заходів для малого підприємництва щодо запропонованого регулювання
Пом’якшувальними заходами для суб’єктів малого підприємництва може бути встановлення менших розмірів ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, або спрощення адміністративних процедур з виконання регулювання.
- Щодо зменшення розміру ставок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, на території Нововолинської громади.
Відповідно до підпункту 5.1. пункту 5 статті 266 Податкового кодексу України “ставки податку для об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, встановлюються за рішенням сільської, селищної, міської ради або ради об’єднаних територіальних громад, що створені згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, залежно від місця розташування (зональності) та типів таких об’єктів нерухомості у розмірі, що не перевищує 1,5 відсотка розміру мінімальної заробітної плати, встановленої законом на 1 січня звітного податкового) року, за 1 квадратний метр бази оподаткування.”
З метою пом’якшення дії державного регулювання, недопущення значного фінансового навантаження на суб’єктів господарювання проектом рішення запропоновано розмір ставок податку у діапазоні від 0,1 до 1,0% в залежності від типу об’єкта оподаткування, що в більшості випадків менше граничного розміру ставки податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, передбаченого Податковим кодексом України.
Виходячи із вище викладеного, коригуючі (пом’якшувальні) заходи для малого бізнесу в Нововолинській громаді передбачені.
- Щодо спрощення адміністративних процедур з регулювання. Перелік документів та форма декларації, які подаються в державний контролюючий орган, визначені чинним законодавством.
Заступник міського голови
з питань діяльності виконавчих
органів виконавчого комітету
Нововолинської міської ради Олександр ГРОМИК
Начальник управління економічного
розвитку, проєктної діяльності та
інвестицій виконавчого комітету
Нововолинської міської ради Тетяна КОРНІЙЧУК